Et efterskoleår svarer til 7 menneskeår … sådan siger man i hvert fald nogle gange vidtløftigt i efterskolekredse … men hvorvidt efterskoleåret tæller som  1-2-3-4-5-6 eller 7 menneskeår .. så er det i hvert fald sikkert, at du udvikler dig.

Vi har spurgt nogle af vores elever om, hvordan de har forandret sig på efterskolen, nu hvor efterskoleåret lakker mod enden. Fysisk er de naturligvis blevet et år ældre. Vi fotograferede alle vores elever ved efterskoleårets start, og hvis du trækker i slideren på billederne nedenfor, fast-forwarder du et efterskoleår. (Siden tager tid i indlæsningen).

Sylvester, 10. klasse

“Efterskoleåret har gjort mig mere ligeglad med, hvad andre tænker om mig og mit udseende. Da jeg gik i 9. klasse bekymrede jeg mig stadig om, hvad andre for eksempel syntes om min trøje. I dag hviler jeg helt i mig selv. Det er meget rart som 16 årig, at jeg har det godt med min egen krop, og den jeg er.

Jeg er også blevet god til at starte en samtale og small-talke med alle. Jeg behandler andre mere respektfuldt og tænker på andres behov – jeg er mere villig til at gøre gode gerninger og generelt vise mere hensyn.”
Sylvester skal på STX-gymnasium næste år.

Katla, Studie10

“Andre ser ikke nødvendigvis verden, som jeg gør, og vi behøver ikke være enige om det. Det har jeg blandt andet lært ved at snakke med så mange forskellige mennesker og også i Studie10, hvor vi har haft psykologi og filosofi.

I løbet af efterskoleåret har jeg udviklet mig socialt, jeg er blevet meget mere imødekommende over for fremmede – det er man simpelthen tvunget til på efterskolen. I begyndelsen var jeg bange for, hvad andre tænkte, men jeg har lært, at jeg er god nok. Nu er det meget lettere for mig at lære andre mennesker at kende og få venner.”
Katla begynder på STX-gymnasiet.

William, 10. klasse

“I løbet af efterskoleåret er jeg blevet sundere. Jeg er begyndt at dyrke meget motion, løber med løbeklubben, træner fitness og spiller fodbold. Jeg er virkelig dårlig til fodbold, men jeg nyder fællesskabet, hvor man hygger sig sammen.

Jeg har altid været meget social, men på efterskolen har jeg lært at mærke efter og slappe af og holde pauser ind imellem. Det har jeg lært af nødvendighed, for de første tre måneder var jeg sammen med folk hele tiden. Efterskolen har også lært mig, at man aldrig skal dømme nogen, for du kender dem ikke. Alle er kønne på deres egen måde – udseende eller i hjertet.”
William skal i militæret næste år.

Liva, Studie10

“Fagligt er jeg blevet meget bedre til at præsentere. Det var også målet med at gå på Studie10, at jeg skulle kunne tale foran andre uden at falde om. Jeg er også blevet bedre til at sige fra og stå op for mig selv og andre. Hvis en lærer for eksempel siger noget i en skarp tone til en af mine kammerater, kan jeg godt sige til læreren, at det synes jeg ikke er i orden.

Jeg plejer at have det bedst med kun at være sammen med én ven ad gangen, og derfor var jeg bange for, om jeg kunne blive en del af fællesskabet på efterskolen. Men jeg har opdaget, at alle gerne vil hinanden, og jeg er blevet meget bedre til at være sammen med mange mennesker på en gang.”
Liva begynder på STX efter sommerferien.

Aqqaluk, 9. klasse

“Jeg er blevet mere social og  bedre til at snakke med andre. Jeg kommer fra en lille by i Grønland, hvor man kun snakker med dem i byen – ikke med nye mennesker. For mig betyder det, at det nu er meget nemmere for mig at få venner. Men jeg har også hjemvé.

På efterskolen er jeg også begyndt at træne meget, så jeg er kommet i god form.”

Aqqaluk skal på gymnasium i Nuuk.

Freja, 10. klasse

“Jeg tænker mere positivt. I starten af efterskoleåret gik jeg og muggede, og der var meget, jeg skulle brokke mig over. Men vi har jo ikke så lang tid, og tingene er, hvad man gør dem til. Det ændrer ens humør, hvis man tager tingene mere positivt. For eksempel om morgengåturen.

Jeg er også blevet meget mere åben. Jeg leder ikke længere efter de typer, der ligner mig. Det behøver de ikke før, at vi kan blive venner. Det er ligegyldigt, hvordan du ser ud.”
Freja skal på STX-gymnasium.

Villads, Studie10

“Jeg er kommet ud af min komfort-zone gennem Studie10, hvor vi har holdt offentlig tale inde i Aarhus – og blevet kastet ud i alt muligt forskelligt. Jeg er også blevet mere åben. Jeg kommer fra Samsø, så jeg har haft i alt 10 venner i mit liv, men her på efterskolen har jeg vænnet mig til at være social hele tiden.

Jeg har også altid haft en indre dramatiker, der ikke er sprunget ud før her på efterskolen – men nu farver jeg hår og går i sjovt tøj. Jeg tør være mig selv.”
Villads skal på kostgymnasium næste år.

Ellen, 9. klasse

“I dag kan jeg sagtens gå hen og snakke med en gruppe piger, som måske ikke er mine venner. Det kunne jeg ikke have fundet på før efterskolen.

Jeg er også blevet langt mere kropspositiv. Jeg er glad for min krop og går klædt, som jeg har lyst. Jeg tror, det er fordi, jeg har set så mange forskellige mennesker og tænkt… hmmm … hvis hun er glad for sin krop, hvorfor skulle jeg så ikke også være glad for min.”
Ellen begynder på STX næste skoleår.

Lær Efterskolen Ådalen bedre at kende

Efterskolen Ådalen er en almen efterskole med cirka 110 elever. Lær Efterskolen Ådalen bedre at kende på 3 minutter.