Du smider din præstationsangst, og du kommer tættere på dit eget kunstneriske udtryk, når du arbejder med kunst i naturen. Det mener billedkunstner Svend-Allan Sørensen.

I en tre-dages workshop “Træsnit blandt træer” tog han ådalens billedkunstelever med ud i skoven, hvor de snittede i grene, brænde og andre materialer de fandt. Projektet er støttet af Statens Kunstfonds Huskunstnerordning.

Træsnit i naturen med efterskolens kunstlinje

Kunstner Svend-Allan Sørensen og kunst-elev Ayoe foran nogle af træsnittene, der hænger til tørre.

Begejstring i begrænsning

Der sker noget med sindet, når billedkunstlokalets vægge bliver erstattet af himmel, vind, fuglefløjt og bålrøg. Og der sker noget med ideerne, når kunstlokalets skabe fyldt med farveblyanter, linoleumsgrej og kraftigt karton bliver erstattet af en kniv og en pind.

“Der findes storhed i at lade sig nøje,” proklamerer kunstner Svend-Allan Sørensen.

“I naturen bliver man nødt til at bruge det, man har. Når man ikke kan gøre det, man er vant til, så opstår der noget nyt, og man bliver befriet for at skulle præstere, som man plejer.”

Kunst i naturen - træsnit forkulles

kunstelever arbejder med træsnit i naturen

Frihed til at eksperimentere

“I skoven kan du snitte, ikke så meget andet,” konstaterer Nina Smits Kok, der har billedkunst på linje på Efterskolen Ådalen.

Kunst-eleverne arbejdede med de grene og træstykker, de fandt i naturen.

“Jeg følte det mere frit og blev helt fokuseret på opgaven. Ingen af os havde  prøvet det før, og træsnittet skulle ikke være pænt eller ligne noget. Du skulle bare eksperimentere og finde ud af, hvad du kunne med træet,” fortæller Nina Smits Kok.

Hun snittede blandt andet en edderkop og kaldte værket “Skriget”. Hun skar også et ansigt i et stykke brænde (se artiklens øverste billede). 

“Jeg lagde også træet over bålets gløder, så årerne i træet trådte tydeligere frem.”

Kunst i naturen - træsnit

I naturen bestemmer træet udtrykket

“I skoven følte jeg mig ikke låst. Det var nemmere at gøre præcis, hvad jeg havde lyst til. Når jeg for eksempel tegner, så ved jeg godt, hvad jeg kan, og jeg har en forventning til, hvordan det skal se ud. I skoven var jeg ikke fastlåst i gamle vaner. Her bestemte træet, hvordan trykket kom til at se ud,” fortæller billedkunstelev Nina Smits Kok.


Naturen kalder UR-kunstneren frem

“I naturen sænker man skuldrene. Man kommer lettere i flow,” konstaterer billedkunstner Svend-Allan Sørensen.

“Som kunstner vil man gerne i den flow-tilstand, hvor en UR-motor overtager, og billederne kommer. Jeg så, at eleverne tog naturens ro til sig. Mens de holdt gang i bålet, skar de mønstre i træ. UR-visuelle mønstre vi genkender fra stenalder-ornamentik og hulemalerier,” fortæller han.

Kunstelever arbejder med kunst i naturen

Læs mere om efterskolens billedkunstlinje.

 

Huskunstner-ordningen

Billedkunstner Svend-Allan Sørensen er uddannet på Det Fynske Kunstakademi. Han arbejder meget med grafik.

Med støtte fra Huskunstnerordningen, der hører under Statens Kunstfond, afholdt Svend-Allan Sørensen en tre-dages workshop “Træsnit blandt træer” sammen med billedkunstlærerne og kunsteleverne fra Efterskolen Ådalens billedkunstlinje.

huskunstnerordning

Billedkunsteleverne slog lejr i skoven, arbejdede dagen lang indtil mørket sænkede sig. Workshoppen “Træsnit blandt træer” endte med en udstilling på efterskolen af samme navn.

Billedkunst når mørket sænker sig  omkring bålet

Når man laver kunst i naturen spiller lys, mørke, vind, temperatur, dufte og lyde en langt større rolle.