Helt kort om vores efterskole

Kort om efterskolen

Her på siden kan du hurtigt lære Efterskolen Ådalen bedre at kende

Almen efterskole

Efterskolen Ådalen er en almen, kreativ efterskole med cirka 105 elever.

Efterskole med fantastisk sammenhold

Eleverne bor på et 2, 3 eller 4-sengsværelse. Alle lærere og elever kender hinanden rigtig godt.

Efterskolen Ådalen ligger i naturskønne omgivelser tæt på Aarhus.

Efterskoleelever hygger i fritiden

Hygge i opholdsrummet med guitar og puslespil.

Kreative og udfordrende linjefag

Alle udvikler sig og kan være med i vores kreative linjefag. Uanset om du er øvet eller begynder ved skoleårets start. Du har dit linjefag i syv lektioner om ugen, og du vælger mellem linjefagene:
Billedkunst – Drama – eSport – Musik – Sport

Efterskolens præsentationsvideo

(varighed 2.41 minutter)

9. eller 10. klasse på efterskole

Vi har ambitioner på dine og undervisningens vegne. Alle boglige fag i 9. klasse er prøvefag på Ådalen.
I 10. klasse går du til prøve i dansk, engelsk og matematik og eventuelt tysk.

kort om efterskolens undervisning

Undervisning i dansk på efterskolen

Projektorienteret karakter-fri 10. årgang på efterskole

Har du afsluttet 9. klasse, kan du også gå på Projekt10 – efterskolens projektorienterede, karakterfri 10. årgang. Projekt 10 er din mulighed for at prøve kræfter med en tværfaglig og projektorienteret undervisningsform. Her byttes prøver og karakterer ud med skriftlige evalueringer og udtalelser.

Samfund, kulturforståelse og demokrati

Du får et obligatorisk fag med fokus på samfund, kulturforståelse og demokrati. På Efterskolen Ådalen har du medindflydelse på dit skoleliv. Vi styrker din kritiske sans og demokratiske handlekraft.

Musik- og teaterforestilling

I to uger bruger vi alle vores vågne timer og ideer fra linjefagene på at skabe en fælles musik- og teaterforestilling, som vi inviterer dine forældre, søskende og venner til at opleve.

Teater forestilling på efterskole

Hvert år optræder eleverne for familie og venner i en stor teaterkoncert.

To rejser i efterskoleåret

I løbet af skoleåret rejser du med efterskolen to gange. Hele efterskolen tager på fælles studietur i efteråret. Og med dit linjefag rejser du på en studietur, der indgår i undervisningen på dit linjefag.

Sund mad og et sundt efterskoleliv

Hver morgen går vi en tur sammen, så du bliver frisk og klar til dagen. Du spiser sund mad, der smager godt, er varieret og økologisk. Der er en vegetarisk ret på menuen hver dag. Du er også selv i køkkenet en uge eller to i løbet af skoleåret, hvor du lærer at lave mad.

sund økologisk mad på efterskole

Køkkenholdet laver mad til hele skolen.

At flytte hjemmefra

Vi begynder efterskoleåret med et intro-forløb, der ryster alle sammen. Dine lærere hjælper jer med at fastholde og styrke sammenholdet i hverdagen og i løbet af året.

På Ådalen begynder et liv uden far og mor – men du er aldrig alene. Du får tilknyttet en familiegruppe-lærer, der er særligt opmærksom på dig, og som har kontakten til hjemmet. Vi er der for dig, når livet er lidt svært – og vi er der, når livet bare er for fedt.

Efterskoleåret som eleverne ser det

Årgang 43s årsvideo … Efterskoleåret 2023/24 som efterskoleeleverne ser det og husker det. (Efterskolen betaler til KODA for rettighed til at afspille musik)

Besøg Efterskolen Ådalen

Overvejer du, om Efterskolen Ådalen er noget for dig? Så besøg os sammen med din familie på en en af vores besøgsdage. Du kan ringe på telefon: 87 68 22 00 i kontorets åbningstid og snakke med os, eller du kan tilmelde dig via hjemmesiden.

Aarhus Å løber gennem efterskolen

Aarhus Å løber gennem efterskolen, og åen bliver brugt både i undervisningen og fritiden. Her er der kapsejlads i åen.

Efterskolen Ådalen bygger på

• At den enkelte har medansvar, medindflydelse og medvirker til opbygningen af et skolefællesskab.
  • At samværet foregår i en atmosfære af ligeværd, tillid og åbenhed, hvori samtalen er af central betydning.
  • At læring og skabende virksomhed står centralt i skolens virke og udfordrer såvel lærer som elev.

Efterskolen Ådalens værdigrundlag