… det hele handler om din indstilling, mener de tre piger på Ådalens eSportslinje.

Beskeder og kommandoer fyger lavmælt mellem de fem hold-deltageres headset. eSports-hold 3 er midt i en counter-strike-kamp. I fællesskab skal de nedkæmpe fjenden, og stemningen er koncentreret og intens. Hvorvidt missionen lykkes afhænger af, at holddeltagerne indtager deres positioner, dækker hinandens ryg og holder sig til strategien.

”Jeg snakker ikke med nogen på samme måde, som jeg gør til eSport,” konstaterer Marla, der har haft eSport som linjefag på Efterskolen Ådalen fra skoleårets begyndelse.

”Vi lytter til hinanden, guider hinanden og kommunikerer helt præcist. Vi lærer hinanden at kende gennem spillet. Derfor er det lige meget, om man er venner eller ej – i eSport arbejder vi sammen.”

Pige og dreng spiller computer på efterskolens eSportslinje

Marla og holdkammeraten Martin midt i en CS:GO kamp.

De to vigtigste regler i eSport

Marla har spillet counter-strike lige så længe, hun kan huske. Men inden hun begyndte på efterskolens eSportslinje, havde hun aldrig før samarbejdet i spillet.

”Jeg har lært vildt meget. Da jeg begyndte på eSportslinjen, sagde jeg ikke ét ord … for hvad skulle jeg sige til de andre? … jeg havde ikke spillet på hold før,” husker hun.

Nu kommunikerer hun hele tiden med sine holdkammerater gennem den lille mikrofon koblet til de sorte ørebøffer.

”De første to regler, vi lærte i eSport, var:
Et. Ikke tale grimt til hinanden
To. Ikke hamre hånden eller musen i bordet, når vi er frustrerede.
Derfor taler vi pænt til hinanden, også når det går hedt til,” fortæller Marla.

Esportslinjen på Efterskolen Ådalen - klassebillede

eSportslinjen på Efterskolen Ådalen. Yderst til venstre står Marla, eSportslærer Rasmus, Ida og Ella.

eSport på forskellige niveauer

På Efterskolen Ådalen har man sit linjefag hele året – eller man vælger et nyt til jul. De to andre piger i eSportsklassen, Ida og Ella, valgte eSport efter jul. De har tidligere spillet andre spil, men er nybegyndere i Counter-Strike.

”De fleste andre er vildt gode, og jeg kan godt mærke, at jeg ikke er på samme level. Der er virkelig mange ting at lære, meget at tænke over, og så meget man skal kunne instinktivt. Det er en speciel måde at spille på, men det er også det, der gør det sjovt,” funderer Ella.

”Jeg er ikke så god til situationer, hvor jeg ikke har kontrol, og jeg er blevet dræbt i spillet en del gange,” fortæller Ida.

”Det frustrerer mig, når vi taber, og jeg har spillet dårligt. Helst skal man sammen med sine team-mates spille som én. Jeg skal lære, hvor skal jeg gå hen, når de andre går dén vej, men jeg synes, at jeg er begyndt at blive bedre til at kommunikere,” reflekterer Ida.

”Det er vildt motiverende at vinde, men I lærer bedre, hvis I tager det lidt lettere,” råder Marla sine kammerater.

”I skal ikke sige, at I er dårlige, og ikke presse jer selv, for der er ingen, der bliver sure på jer,” fastslår hun.

Rekordmange piger i eSportsklassen

Indtil videre er det en rekord på Efterskolen Ådalen med tre piger i eSportsklassen på samme tid. De fem år efterskolen har udbudt eSport som linjefag har der været to piger eller en enkelt pige i eSportsklassen.

Men for Marla gør det ingen forskel, at der er kommet et par piger mere på eSportslinjen.

”Jeg tænker aldrig over, om jeg spiller med drenge eller piger på holdet. I eSport gør dit køn ingen forskel. Det kommer an på din indstilling, på dine skills. Om du samarbejder og er seriøs, eller om du kører dit eget show,” siger hun.

Rasmus Raaby, der er eSportlærer på Efterskolen Ådalen, er helt enig med hende.

”eSport er for både piger og drenge. eSport handler først og fremmest om kommunikation og samarbejde. Det er sjovt at konkurrere, og vi øver os på at have overblik i pressede situationer – og det overblik har piger i lige så høj grad som drenge,” konstaterer eSportslæreren Rasmus Raaby.

Læs mere om eSportslinjen på Efterskolen Ådalen