Hvordan lærer du de andre at kende og får venner på efterskolen? Hør en masse erfaringer og gode råd til, hvordan du får en god start på dit efterskole-år fra vores søde efterskole-elever Caroline, Hannah, Kristian, Magne og Nanna. De har for nylig selv prøvet, hvordan nervøsiteten farede rundt i hele kroppen inden efterskole-starten. Og de deler deres erfaringer og bedste råd til en god start og en god efterskoletid med dig, der har besluttet, at du gerne vil på efterskole.

Gode råd til nye efterskoleelever fra vores “gamle” efterskoleelever

(videoen varer cirka 10 minutter).

Hvordan lærer man de andre efterskole-elever at kende og får venner på efterskolen?

• Bliv gode venner med dine værelses-kammerater, så har du altid et sted, du kan hygge dig og være tryg.
  • Beslut dig for at skubbe dig selv lidt ud over din egen genertheds-grænse.
  • Forbered dig på lidt small-talk, spørg ind til personens interesser, hvor efterskolekammeraten kommer fra, hvorfor vedkommende vil på efterskole …
  • Sørg for at komme ud i fælles-opholdsrummene og snak med en masse folk.
  • Engager dig i fælles-aktiviteterne, gennem dem lærer du nye efterskole-kammerater at kende.
  • Deltag i de ting, du måske er skeptisk overfor: fodboldkampen, lejrbålet… alle lær-hinanden-at-kende-aktiviteterne.
  • Vær åben overfor, at du måske klikker med nogle helt andre typer, end du er vant til på efterskolen.
  • Omfavn at folk ikke kender dig fra din skoletid, så du kan være helt dig selv.
  • Vær sød ved folk – så føler du dig selv også hurtigt tryg ved dem – for så er folk også søde ved dig.
  • Snig dig med ind i store grupper – så lærer du en masse at kende på en gang.
  • Vær åben over for andres interesser, lyt til folk og prøv at deltage i deres interesser. Måske bliver du bidt af den nye interesse, og så har du en ven, du kan dele interessen med.
  • Byg en stor PYT-knap hvis du bliver irriteret på folk.

Rådene stammer fra vores erfarne efterskole-elever Caroline, Hannah, Kristian, Magne og Nanna. Du kan se flere erfaringer fra efterskole-starten i videoen ovenfor.

Erfaringer om svære efterskoledage, FOMO og pauser

Vores tidligere efterskole-elever fortæller i videoen også om, hvordan du klarer dig igennem svære dage på efterskolen. Og hvad gør du, når du er træt, men samtidig er ramt af det vildeste FOMO, mens du er på efterskole? Og hvordan du bedst passer på dig selv, hvis du husker at holde pauser i det intense efterskole-liv?

Vores elever har prøvet det hele, og de vil gerne dele deres efterskole-erfaringer med dig, der har besluttet dig for at gå på en efterskole.

Der er nemlig også rigtig meget at glæde sig til, som Kristian siger i videoen: “Efterskoler har SÅ meget at byde på.”