Er matematik et kreativt fag? Ja. Det har efterskole-eleverne på Ådalen bevist.
På tre matematik-fagdage fik de til opgave at designe et nyt elevhus til 30 elever på efterskolen.

Marie, Caroline og Nina forklarer deres projekt for matematiklærer Rasmus.
Arkitektur-opgaven stillede krav til andre matematiske kompetencer end de helt sædvanlige:
Rummelig kreativitet, at skære præcist med hobbykniv, bygge fysiske modeller af stift karton, bygge 3D-modeller, gennemtænke og designe gode måder at bo sammen på, overholde bygge-budgettet og allerhøjeste grad at samarbejde.
Geometri i hænderne

Hobbyknive, lim, præcision og koncentration fyldte matematik-dagene.
“Eleverne har helt konkret haft hænderne i geometri. Vi har arbejdet med en åben og undersøgende tilgang til matematik, hvor der ikke har været én fast løsning. Eleverne har arbejdet kreativt med matematiske discipliner som målestoksforhold, geometri, budget, økonomi og regneark,” fortæller matematik-lærer Henrik Olesen.

Peter og Ellen pusler de sidste detaljer på plads inden bedømmelsen.

Eleverne brugte også digitale tegneværktøjer og skabte digitale udgaver af deres elevhuse i for eksempel Geogebra, Mindcraft eller Sims.
Arkitektkonkurrence om elev-hus
Store bygherrer sikrer sig ofte den størst mulige kreativitet og nytænkning i deres byggeprojekter ved at udskrive en arkitektkonkurrence. Så det gjorde efterskolen også.

Modellerne blev blandt andet vurderet ud fra om de var målfaste.

En ung Thomas Helmig er flyttet ind i Karla, Hannah og Johans elevhus.

Eleverne byggede modellen i stift karton og byggede også en 3D-model af elevhuset.
Ubegejstrede vindere af arkitektur-konkurrencen
“Opgaven virkede uoverskuelig og stor, og vi var faktisk virkelig ubegejstrede i begyndelsen,” fortæller Maya og Ida.
“Men så tænkte vi: Hvad kan vi selv gøre, så vi kommer til at interessere os for den her arkitektur-opgave.”
Gruppen fokuserede al deres kreativitet på at skabe gode muligheder for fællesskab og klima-venlige løsninger. Deres elevhus skal bygges af genanvendelige mursten med solceller på taget. Taget er i øvrigt et sedum-tag (plante-tag, der sikrer biodiversitet, isolerer godt og tilbage holder store mængder vand).

Ayoe, Maya og Ida løb med førstepladsen for deres elevhus. Ikke mindst fordi de havde tænkt klimavenlige, økologiske løsninger ind i byggeri og drift af elev-huset.
“Vores begejstring voksede i løbet af processen. Fællesrummet har en stor karnap af glas, for det er i fællesopholdet, at man er sammen med folk, så der skal være hyggeligt og lyst,” konkluderer Maya og Ida.
De voksende ambitioner i løbet af processen, idérigdommen og ikke mindst de gennemtænkte økologiske løsninger, sikrede Ayoe, Maya og Ida førstepladsen i arkitektkonkurrencen.
“Vi var ellers helt sikre på, at vi ikke vandt,” griner Maya og Ida. “For forstander Kim orstander var uimponeret over vores plantegning. Den var ikke helt målfast.”

Naima og Sylvester kom på en flot tredjeplads, med deres arkitektonisk gennemtænkte og flotte hus.

Donata, Solveig og Rosa løb med andenpladsen for deres kreative elev-hus med form som en mariehøne.
De vindende elev-arkitekt-tegnestuer blev belønnet med gavekort til efterskolens bod på henholdsvis 50, 100 og 150 kroner.
Matematik og hold-ånd
Stort set alle elever engagerede sig med hud og hår i opgaven med at skabe det bedst mulige elevhus, og med at få tegninger, budgetter og modeller til at holde.

Sander, Mads, Kristian og alle de andre matematik-elever diskuterede deres projekt med en matematiklærer.
“Som matematiklærer er det fantastisk at opleve, at matematik i den grad kan være med til at opbygge hold-ånd og fællesskab her på efterskolen,” siger matematiklærer Henrik Olesen.
Efterskolen gemmer elevernes modeller til inspiration for fremtidige byggeprojekter.
Niveau-delt matematik på efterskole
Matematik-undervisningen på Efterskolen Ådalen er normalt inddelt i 3 niveauer på tværs af 9. klasse og 10. klasse.

Eleverne fremlagde udførlige budget-beregninger sammen med elev-hus-projektet