Marianns vandraket fyrede vandet i hovedet på skaberen.

Naturfag byggede vandraketter og fyrede dem af i strålende solskin. Målet var naturligvis en månelanding, og flere raketter kom også godt deropad. Se de forskellige mere eller mindre vellykkede affyringer på filmen (1.12 minutter sekunder).

Film: Vandraketter affyres med vekslende succes

Newtons 3. lov i praksis

I grupper konstruerede natur-fags-eleverne vandraketterne og meget forskellige affyringsramper. Cykelpumper ladede raketterne op. Overtrykket i flasken udlignes gennem åbningen og giver sammen med vandet raketten fremdrift.

“Det er super spændende at arbejde med de fysiske teorier i praksis. Og eleverne synes også, at det er fedt at eksperimentere med at få raketten så langt eller så højt som muligt ved at ændre affyringsvinkler og vand-mængde,” siger naturfagslærer Karen Berg.

Teoretisk skyder Newtons tredje lov raketterne afsted:” Aktion lig reaktion”.

Eller mere videnskabeligt: “Et legeme der påvirker et andet legeme med en kraft, vil blive påvirket med en lige stor modsat rettet kraft.”

9. klasse, 10. klasse og prøvefri Studie10 på Efterskolen Ådalen har alle naturfag.