Vores dygtige billedkunst-elev, Thea Bang Thernøe (i midten), blev udvalgt til DM i tegning 2019. Hun fik den udfordring at udsmykke et skateboard på cirka 20 minutter. Thea stillede op i kategorien: “Tegn som DU vil”, og konkurrerede mod tre andre seje unge tegnere.

DM i tegning - efterskole

Theas bidrag i disciplinen “Tegn som DU vil”. Sammen med tre andre unge var hun udvalgt til at udsmykke skateboard i DM i tegning.

Thea valgte at arbejde videre med boardets træ-struktur, og tegnede et natur-motiv med svampe-træer og fantasidyr.

“Motivet passer godt til materialet, og jeg synes, det er blevet flot og anderledes,” vurderer Thea. Hun er tilfreds med sit konkurrence-bidrag, men hun vandt ikke disciplinen.

“Dommerne sagde, at mit skateboard var flot, men det trak ned, at motivet ikke fyldte hele skateboardet,” fortæller Thea.

Billedkunst på linje på Efterskolen Ådalen

Thea har tegnet lige siden hun var lille, og på Efterskolen Ådalen var det helt naturligt for hende at vælge linjefaget billedkunst.

“Det er hyggeligt at være kreativ sammen med andre. Vi inspirerer hinanden og hyggesnakker imens. Her på efterskolen arbejder jeg nok blevet mere kreativt end før. Jeg lærer nye tegne-teknikker og bliver udfordret til at tegne på andre måder. Jeg arbejder også i materialer, jeg aldrig har prøvet før. For tiden arbejder vi i ostevoks, og før det lavede vi linoleumstryk,” siger Thea.

DM i tegning 2019

I alt 45 børn og unge var udvalgt til danmarksmesterskaberne i tegning, og de kreative unge mennesker konkurrerede i 11 forskellige discipliner. Konkurrencen fandt sted i marts på Horsens Kunstmuseum.