Projekt10 – karakterfri 10. årgang på efterskole
Projekt10 er for dig der:
- har afsluttet 9. klasse
- ser dig selv tage aktivt del i samfundet uden for skolen
- vil forberede dig på din ungdomsuddannelse – socialt, fagligt og studieteknisk
- ser positivt på gruppearbejde
- kan arbejde selvstændigt
- I Projekt10 er karakterer byttet ud med skriftlige evalueringer og udtalelser.
- Efter Projekt10 søger du ungdomsuddannelse på dine karakterer fra 9. klasse.
Hvordan foregår undervisningen på Projekt10?
Du har 21 lektioner i Projekt10-klassen og 3 lektioner til selvstudie og gruppearbejde. Vi udfordrer dig gennem de ting, du kan. Men vi rykker dig også ud af din komfort-zone.
Hvert emne begynder med, at du får viden og inspiration gennem oplæg, ekskursioner og materialer. Så for du en udfordring, som du skal løse alene eller i gruppe. For eksempel:
- Hold en nytårstale for ungdommen – du arbejder med retorik og gennemslagskraft
- Hverdagsøkonomi. Læg et budget med løn, skat, husleje og udgifter
- Højskolesangbogen – hvad betyder vores fælles sangskat og hvad gør fællessang og musik ved hjernen
Undervejs vejleder lærerne dig og din gruppe, så I klarer opgaven. Flere gange i løbet af året holder vi samtaler med dig om dine personlige mål og din udvikling.
Studieteknik
I emnet studieteknik arbejder vi på at gøre dig til en selvstændig studerende, der tager ansvar.
- Samarbejde og teamroller
- Planlægning
- Research
- Interviewteknik
- Kildekritik
- Fremlæggelse
Kunst og kultur
- Vi ser på kunstneriske udtryk og fortolkninger
- Vi lader os inspirere på kunstudstillinger
- Vi lærer at tage gode billeder
- Vi læser noveller og diskuterer menneskers valg.
- Vi lærer at opbygge gode fortællinger og bruger krop og stemme til at formidle dem.
Naturfag på den karakter-fri 10. årgang
Hvordan påvirker matematik og naturfag vores måde at opfatte verden på.
- Vi laver naturvidenskabelige forsøg
- Vi lærer at forstå statistik, og hvordan statistik bruges i undersøgelser, rapporter og politisk
- Videnskabsteori
Politik og Samfund
Du bliver klogere på din egen rolle i de fællesskaber, du er en del af. Både i forhold til venner og familie, det danske og europæiske demokrati og som en del af den globale verdensorden.
- Vi debatterer aktuelle samfundsforhold. Det kan for eksempel være flygtninge og indvandrere, køn og kultur, familiemønstre og traditioner, kriminalitet og straf.
- Vi spiller politikspil, der lærer os om de politiske processer på en sjov måde.
- Vi møder en politiker, der fortæller os om sit eget engagement i politik.
Afsluttende årsprøve på 10. årgang
Du afslutter året med dit eget projekt, hvor du viser alt det, du har lært. Du fremlægger projektet for klassen, dine lærere og en ekstern censor, som vurderer det med en personlig udtalelse – ikke en karakter.
Brobygning til ungdomsuddannelser fra efterskole
I løbet af skoleåret deltager du sammen med de andre i 10. klasse i et brobygningsforløb for at afklare dine uddannelsesmuligheder. Du har individuelle samtaler med vores studievejleder.
Vælger du Projekt10, kræver vi, at du er velovervejet i forhold til din videre skolegang. Hvis du ønsker om at søge ind på en gymnasiel uddannelse efter den karakterfri 10. klasse, søger du ind på dine karakterer fra 9. klasse.
Skema for den karakterfri 10. årgang – Projekt10
Dit skema er et grundskema – nogle uger arbejder hele skolen tværfagligt. Du kan forvente:
- undervisning efter grundskema i 31 uger.
- anderledes undervisning i 11 uger (rejser, teaterforestilling, brobygning til ungdomsuddannelser, køkkenfag og meget mere). Se eventuelt skolens årsplan
- Du vælger et linjefag, som du har i syv lektioner om ugen. Vælg mellem Billedkunst – Drama – eSport – Musik – Sport
Projekt10’s skema (virker bedst på computer)
Vi tager forbehold for ændringer – timerne kan ligge anderledes.
Klokken | Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
---|---|---|---|---|---|
7.30 | Morgengåtur | Morgengåtur | Sove længe | Morgengåtur | Morgengåtur |
7.50 | Morgenmad | ||||
8.10 | Morgensamling | Morgensamling | Morgensamling | Morgensamling | Fællesmøde Familiegruppemøde Rengøring på værelser |
8.30 | Børst tænder og red seng | ||||
8,45 | Projekt | Projekt | Rengøring | Projekt | |
10.10 | Pause og frugt | ||||
10.30 | Projekt | Linjefag | Fagdag** | Kor | Projekt |
11.30 | Idræt | ||||
12.30 | Frokost og pause | ||||
13.15 | Projekt | Projekt | Fagdag | Linjefag | Projekt |
14.15 | Pause | ||||
14.30 | Linjefag | ||||
14.45 | |||||
14.30 | |||||
14.45 | Fritid | Fritid | Weekend-møde | ||
15.00 | Fritid | ||||
16.15 | |||||
16.30 | Fritid | ||||
16.45 |
*Projektfaget består af emner inden for politik og samfund, kunst, kultur og religion, naturfaglige projekter. Emnerne afløser hinanden i forløb.
** Onsdag er fagdag med skiftende fag, linjefag, emner og fællesskabs-aktiviteter.
Dine lærere i Projekt 10
Ann Beate Tangen
Annika Clemens Jørgensen
Hanne Larsen
Henrik Olesen
Rasmus har du til idræt.
Stine Marie Aaby
Undervisnings-nyheder fra bloggen
Se alle nyheder fra efterskolens blog
Taler til ungdommen
Stil dig op på en ølkasse og hold din egen personlige tale til ungdommen. Midt i Aarhus! Den udfordring tog vores elever i den projektorienterede Studie10-klasse imod.
Kreativ matematik med geometri og arkitektur
Er matematik et kreativt fag? Ja. Det har matematik-eleverne i 9. og 10. klasse bevist.
Ultimate Frisbee Turnering – 10. T afskrækker konkurrenterne
Se filmen! 10. t skræmmer efterskolekammeraterne med arrogant attitude og coolness.
Podcast om efterskolelivet
Julie, Adalina og Amanda har vundet DM i skolepodcast med deres podcast om efterskolelivet.
Efterskole-elevernes egne billeder af efterskolelivet
Efterskolelivet set fra efterskoleelevernes perspektiv. Kæmpe billedgalleri.
Naturfag fyrer hjemmebyggede vandraketter mod månen
Se filmen: Naturfag byggede vandraketter og fyrede dem af i strålende solskin.