Sund økologisk mad og køkkenfag

Efterskolens køkkenhold tilbereder sund økologisk mad

Efterskolens køkken- og opvaskehold består i denne uge fra venstre af køkkenassistent Nana, Aija, Agnes, Alexander, Dagmar, kokken Silas, køkkenleder Marianne, kokken Mathias, Chris og ernæringsassistent Nina.

Varieret, velsmagende og sund mad

Vores madbudget er højt, og vi får lækker, varieret og økologisk mad på efterskolen. Når du spiser sundt, har du mere fysisk overskud, og du holder dig frisk i hovedet –  hele dagen.

Vi spiser meget grønt og frugt, og salaterne varierer efter årstidens grønsager, så vi udfordrer måske dine smagsløg. Forhåbentlig er der noget for enhver smag. Cirka en gang om ugen spiser vi fisk, og og der er også en vegetar-ret på menuen hver dag. Ellers står der også en kød-ret på buffeten de fleste dage.

Eleverne er med til at bestemme maden, så du får dine livretter i løbet af året.

Du er med til at lave sund mad

Under dit efterskoleophold betyder maden mere for dig, end du måske er vant til. Du er på køkkenhold en eller to uger i løbet af skoleåret. Mens du arbejder i køkkenet, er du fritaget fra dit normale skema og skal kun aflevere dine skriftlige opgaver.

I efterskolens køkken hjælper du kokkene, og du lærer om basal madlavning, så du ved det vigtigste om at lave sund mad, når du en dag flytter hjemmefra.

Efterskole opvask

Du lærer at arbejde i et storkøkken – og vaske op på en industriopvaskemaskine. Her er Mille og Hannah i fuld sving.

I køkkenet lærer du:

• at sammensætte et sundt måltid
  • at arbejde med forskellige køkkenredskaber
  • at arbejde i et storkøkken og overholde deadlines, så vi får mad til tiden
  • om køkkenhygiegne

Økologi på efterskole

På Ådalen er det meste af maden økologisk, og vi er stolte af at have sølvmærket i økologi.

Lær Efterskolen Ådalen bedre at kende

Vil du vide mere om Efterskolen Ådalen kan du her læse hvilken slags efterskole Ådalen er.

Fødevarestyrelsens glade smiley

Efterskolens køkken har helt styr på fødevare-hygiejnen, og har Fødevarestyrelsens glade smiley.

Efterskolens køkken har Fødevarestyrelsens glade smiley.

Link til Fødevarestyrelsens kontrolrapporter.