Fællesskab i fokus i efterskolens introforløb
Fællesskab, fællesskab og endnu mere efterskole-fællesskab. Introforløbet på Efterskolen Ådalen handler om, at alle vores nye elever lærer hinanden at kende og føler sig hjemme på efterskolen hurtigst muligt. Derfor udsætter lærerne alle vores nye elever for tillidsøvelser, speed-dating, papkasseløb og sjove, skøre og til tider temmelig akavede lær-hinanden-at-kende aktiviteter. Se masser af billeder nedenfor.
Men tåkrummende som det af og til er – så virker det. Vores nye elever falder stille og roligt til i hinandens selskab.
Der var kun gået en uge – syv dage – så kunne Ea som den første samtlige 104 efterskolekammeraters navne. Skarpt efterfulgt af Rebecca. Vi andre halser efter og lærer nye navne og mennesker at kende i et hæsblæsende tempo.
Spaghetti-tårn og hyggesnak
På efterskoleårets allerførste dag byggede alle vores nye efterskoleelever spaghetti-tårne i grupper. Flere afslørede sig som bygningsingeniører in spe. Og byggeriet af de vakkelvorne konstruktioner kastede også en masse snak og grin af sig
.
Leg og konkurrencer
Man snakker så godt sammen, mens man går. Så efterskolen kridtede vandreskoene og tog på ekskursion i Hørning med madpakker. Ud over frisk luft og motion var formålet, at alle skulle lære hinanden bedre at kende. På kryds og tværs og kryds og tværs og kryds og tværs.
På turen kæmpede og konkurrerede vi med hinanden.
I tovtrækning
Og vi kæmpede i stafetløb med mundbind for øjnene og ægge-balanceløb.
Og massevis af gamle danske lege, hygge og hyggesnak.
Husgrupperne
Alle eleverne bor i et hus eller på gangene sammen med cirka 20 kammerater. Eleverne skal selv holde deres bo-enheder hyggelige, rene og beboelige, og i efterskolens introforløb har eleverne holdt husgruppemøder og snakket om, hvordan det er rarest at bo sammen… rengøring, nattero, privatliv, fællesliv, omgangstone, regler og meget mere.
Lilla hus-gruppe
Beboerne i gul hus.
Orange hus
Rød hus
Gangenes beboerne har taget opstilling på vores maleriske å-platform.
Fælles aftenaktiviteter
Hver aften er der en fælles aktivitet på efterskolen. For eksempel brætspilscafé.
Daglig rengøring
Eleverne sørger selv for, at skolen er ren og pæn – både inde og ude. Det indebærer daglig rengøring. Efterskolens intro-forløb går også ud på at lære rengøringspligterne og rengørings-områderne at kende, at på at få gode fif til at vride klude, samle skrald, pudse vinduer, vaske op og feje blade sammen.
Sparsom fritid i efterskolens introforløb
I efterskolens første uger er der fuldt og hæsblæsende program. Fritiden er sparsom, men heldigvis finder vores elever tid til af at slappe af og hygge sig i hængekøjerne.
Og til at slappe af med perleplader, håndarbejde, hæklen og strikken.
Boldspil og kongespil.
Og hyggesnak i større og mindre grupper.
Papkasserace i første weekend på efterskolen
Nogle elever slappede af hjemme i den første efterskoleweekend. De der holdt den første weekend på efterskolen byggede og dekorerede racerbiler af papkasser, og løb om kap med hinanden. Der var både point for design, hastighed og naturligvis holdbarhed.
Heppekorene bakkede op.
TV2 Østjylland kom forbi
Mobilfrit område
Fællesskabet udvikler sig hurtigere uden telefoner, så intro-forløbet er mobil-frit område. Alle smartphones er låst inde i et skab.
Undervisningen er i fuld gang
Intro-forløbet og hvedebrødsdagene er ovre, og nu fylder undervisningen især i dagtimerne. Både linjefagene, dansk, engelsk, matematik og projekt10.Det er faktisk også helt rart, at komme ind i en fast skole-rutine igen.
Du kan besøge Efterskolen Ådalen på en af vores besøgsdage.