Fællesskab i fokus i efterskolens introforløb
Fællesskab, fællesskab og mere efterskole-fællesskab. Introforløbet på Efterskolen Ådalen handler om, at alle vores nye elever lærer hinanden at kende og føler sig hjemme på efterskolen hurtigst muligt. Derfor udsætter lærerne alle vores nye elever for navne-lege, speed-dating, fisketur, folkedans og sjove, skøre og til tider temmelig akavede lær-hinanden-at-kende aktiviteter.
Men det virker. Efter et par uger kan de første elever allerede samtilige kammeraters navne. Det er imponerende. Vi andre halser efter og lærer nye navne i hæsblæsende tempo.
Aksel og Marie lærte som de aller-første alle deres efterskole-kammeraters navne at kende i løbet af efterskolens introforløb. De beviste deres gode hukommelse under en navnerunde i spisesalen.
Fisketur uden fangst-garanti
I vores lokale vandhul plejer der at være fangstgaranti. Men i år nægtede skallerne stort set at bide på. Ganske få lystfisker-elever havde fiske-lykke og fik hevet krabater op af vandet. Resten måtte nøjes med naturoplevelsen og det hyggelige samvær.
Ekskursion med samvær og æggebakker
I stegende hede gik hele efterskole-flokken på tur. Lærerne havde lær-hinanden-at-kende-aktiviteter med i baglommen. Og en hulens masse æg til ægge-kast og ægge-stafet.
Snakken går på kryds og tværs
Efterskolens intro-forløb sætter turbo på sammenholdet i elevflokken. Vi lærer hinanden at kende i løbet af de første uger. Målet er, at alle får snakket med alle.
Hanne og Benjamin giver efterskole-eleverne en lille forsmag på, hvad der venter på akro-yoga-weekend.
Dramalærer Hanne poserer med dramatiske ligesindede.
Familiegrupperne mødes hver dag i intro-forløbet
Alle elever er med i en familiegruppe med en familiegruppelærer. I efterskolens introforløb mødes familiegrupperne hver dag. Og derfor er kammeraterne i familiegruppen blandt de allerførste man lærer at kende på efterskolen. Efterfølgende mødes familiegrupperne cirka en gang om ugen.
Christians familiegruppe.
Niels familiegruppe
Henrik Blæsbjergs familiegruppe
Hannes familiegruppe
Rasmus familiegruppe
Heidis familiegruppe
Camillas familiegruppe (Kim er stand-in)
Hjaltes familiegruppe
Henrik O’s familiegruppe
Benjamins familiegruppe
Ann Beates familiegruppe
Walk-and-talk
Man snakker så godt sammen, mens man går. Så efterskole-eleverne har også været på walk-and-talk … med obligatoriske samtale-emner.
Folkedans med hilse-ritual
Daglig rengøring
Eleverne sørger selv for, at skolen er ren og pæn. Det indebærer daglig rengøring. Efterskolens intro-forløb går også ud på at lære rengøringspligterne og rengørings-områderne at kende, at på at få gode fif til at vride klude, samle skrald og pudse vinduer.
Date med telefonen
Fællesskabet udvikler sig hurtigere uden telefoner, så intro-forløbet er mobil-frit område. Bortset fra en daglig telefondate om aftenen.
Hverdagen i fuld gang
Selv om fritiden på efterskole er sparsom, og selv om intro-forløbet er lærerstyret, så har vores søde elever også stunder på egen hånd, hvor de lærer hinanden at kende på egne præmisser … uden at lærerne bestemmer aktiviteterne og samtale-emmerne 🙂
Undervisningen er i fuld gang
Hvedebrødsdagene er ovre, og nu fylder undervisningen især i dagtimerne. Det er faktisk også helt rart, at komme ind i en fast skole-rutine.
Du kan besøge Efterskolen Ådalen på en af vores besøgsdage eller på Efterskolernes Dag.