“Det var stressende og forvirrende – og MEGA-sjovt. Vi havde det SÅ sjovt,” fortæller Mira, Ea og Mikkel samstemmende om hele efterskolens lip-dub video, der er filmet i et eneste langt klip til Queens: “Don’t stop me now” bragende ud af højttaleren. Se filmen nedenfor.
Videoen kan være lidt tid om at downloade. Efterskolen betaler musiklicens til KODA.
Saltomortale i takt til musikken
“Vi tager den lige igen – tilbage til udgangspositionen.”
Sådan lød det flere gange, da alle cirka 100 efterskoleelever skulle være på det helt rigtige sted, på det helt rigtige tidspunkt, tre forskellige steder og tidspunkter i musikvideoen, der er blevet til i et eneste langt klip.
“Antons back-flip skulle for eksempel passe helt præcist med sangteksten I’m a shooting star leaping through the sky like a tiger samtidig med, at jeg kradser mod kameret klædt som tiger,” griner Ea. “Det var svært – og Anton måtte lave mange baglæns saltoer.”
Sang fra 1979 holder
Sangen “Don’t stop me now”, der blev udgivet af Queen i det herrens år 1979, blev udvalgt blandt flere elevforslag.
“Queen er fede,” konstaterer Mikkel, mens Ea og Mira nikker.
Fri kreativ proces
Helt praktisk blev efterskoleeleverne inddelt deres i familiegrupper på cirka 10 elever, som hver fik et område og et stykke musik, som de skulle synge med på, Og så var der ellers frit slag.
“Det sværeste var at finde ideer – jeg var rimelig blank, så jeg gjorde bare, hvad min gruppe bad mig om,” erkender Mikkel, der åbner hele musikvideoen med et klaptræ. “Og så fik jeg flettet mit hår og fik solbriller på.”
“Det var sådan en god proces. Det var fuldstændig frit – vi kunne udtrykke os, som vi ville, have det sjovt og grine. Alle gik all-in i deres roller,” husker Mira, der selv var klædt ud i hawaii-nederdel i videoen.
“Vi havde ikke så meget klæd-ud-tøj, så mange af drenge fik bare make-up og pigetøj på. Og det ville de rigtig gerne og beholdt kjolerne på resten af dagen,” griner Mira
Mange forsøg før det lykkedes
“Så snart Annika (lærer, red) havde filmet os, skulle vi løbe uden om kameraet til vores næste location. Det kunne godt være svært at nå det – og vi tog det om mange gange. Fem gange eller mere,” siger Ea.
Mens eleverne løb til deres pladser, sprintede lærer Annika sit livs løb med kameraet for at indfange alle efterskoleelevernes optrin … i takt til musikken.
“Det gik over al forventning – jeg havde problemer med kameraet, og vi måtte tage den om flere gange, men eleverne var positive og bakkede op. Jeg oplevede ikke én, der var sur,” fortæller Annika.
Det bagvedliggende pædagogiske formål med filmen er at styrke fællesskabet gennem den kreative arbejdsproces, og at alle skulle have en god oplevelse sammen.
Ægte afslutnings-jubel
“Jeg kan godt lide at lave ting sammen, og jeg synes det var vildt sjovt,” siger Mikkel.
“Det var så spændende og hyggeligt, at være klar på det rigtige tidspunkt og få det filmet,” supplerer Ea.
“Det bedste var energien i projektet. At alle får det til at lykkes sammen. Og vi jubler ægte sammen i gården til sidst,” smiler Mira.