Gran, julekugler, julelys og nisser omslutter passagerer, der venter på bus 200 i Hørning. Tre elever fra Efterskolen Ådalens billedkunst-linje har nemlig spredt juleglæde i busskuret på Aarhusvej –  på opfordring fra Skanderborg Kommune.

“Vi ville gerne gøre noget hyggeligt i december – give nogle andre øjne på den kollektive trafik,” siger Lotte Kristiansen fra Vej og Trafik i Skanderborg Kommune, der har taget initiativ til det kreative bus-stoppested.

Hun kontaktede Efterskolen Ådalen og et julepynte-samarbejde kom i gang med billedkunstlinjen.

efterskoleelev julepynter busskur Julepynt af efterskoleelev i busskur

Julepynt i snestorm

Stivfrosne fingre. Men også masser af juleideer, juleglæde og julesjov. Det fik Mathilde, Alix og Nina med sig fra bus-stoppesteds-projektet. Midt i årets indtil nu barskeste dage med frost og snestorm klipsede de gran og julekugler fast på busskurets iskolde metal.

“Det var hundekoldt – heldigvis kom Hanne (billedkunstlærer, red.) forbi med varm kakao til os,” fortæller Alix.

Hun har billedkunst på linje på Efterskolen Ådalen, og sammen med kunst-kammeraterne Mathilde og Nina slog hun til, da Skanderborg Kommune efterspurgte ideer til at pynte busskuret.
“Det var sjovt, for vi måtte gøre lige, hvad vi ville. Og så er det dejligt at være med til at sprede juleglæde,” siger Mathilde.

elever fra efterskole hænger julelys i busskur

Drømmejob for kreative sjæle

“Det er en drømmeopgave for os på billedkunstlinjen, når vi får lov til at skabe noget ude i den virkelige verden,” konstaterer Efterskolen Ådalens billedkunstlærer Hanne Høegh Poulsen.

“Oftest er det jo efterskole-kammeraterne, der er publikum til alle de ting, vi laver i kunst. Så det er spændende for kunst-eleverne at få lov til at bidrage med deres ideer i det offentlige rum og være med til at sprede juleglæde,”  siger Hanne Høegh Poulsen.

Læs mere om Efterskolen Ådalens billedkunstlinje

busskuret er julepyntet

Billedkunsteleverne Mathilde, Alix og Nina fra Efterskolen Ådalen venter på bus 200 i busskuret, de selv har julepyntet.

Glad vinkel på busturen

“Jeg er mega-glad for skuret. Jeg synes, det er blevet flot og stilfuldt. Efterskoleeleverne arbejdede med det i det allerværste stormvejr, og det er skønt at mærke deres kreative energi. Folk snakker tit om, at bussen er forsinket. Jeg håber, at busskuret giver anledning til nogle andre samtaler. At det også er sjovt og hyggeligt at tage bussen,” siger Lotte Kristiansen fra Skanderborg kommune.

“Kommunen vil gerne den slags samarbejder, for der kommer rigtig meget godt ud af at få andres øjne på tingene,” afslutter Lotte Kristiansen.