Hvordan udtrykker du, hvad du føler, hvis du hverken har ansigt eller ord? Den opgave fik efterskolens dramahold i en to-dages workshop i fysisk teater. På skift fik drama-eleverne en “neutral maske” på og knoklede med udelukkende at udtrykke sig gennem deres krop.

neutral maske i teaterworkshop Den neutrale maske er et værktøj i det fysiske teater

Den neutrale maske vækker kroppen til live

“Det er en stor udfordring at bære masken. Paradokset er, at når du dækker ansigtet til med den neutrale maske, står du langt mere sårbar foran publikum. Vi er vant til at vores ord og vores ansigtsudtryk overstråler, hvad kroppen fortæller. Men med masken på – uden skuespillerens ansigt – lægger publikum pludselig mærke til alle de små følelser, som vi – ofte ubevidst – udtrykker gennem vores kropssprog,” fortæller skuespiller og instruktør Valerio Peroni.

Han underviser Ådalens dramalinje i fysisk teater sammen med sin kollega Alice Occhiali fra Váli Theatre Lab, der er en del af Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret i Holstebro.

“Fysisk teater er meget udfordrende,” fortæller Caroline, der har drama på linje på Efterskolen Ådalen.

“Du kan ikke gemme dig bag ordet – bag replikker. Selv om du spiller en rolle med masken på, så er det din krop, der skal spille rollen og fortælle historien. Der er ikke noget manuskript… det er Caroline, der gør det.”

Neutrale masker

Neutrale masker har ingen alder – intet udtryk. Og målet er blandt andet, at skuespillerne arbejder anderledes med kropssproget, når de er berøvet deres ansigtsudtryk. Ideen bag maskerne er udviklet af den franske skuespiller, mimiker og instruktør Jacques Lecoq. Foto: Wikimedia Commons.

Skuespilleren inviterer publikum ind i sin imaginære verden

På skift træder drama-eleverne ud på gulvet foran kammeraterne. Den neutrale maske spændes på deres ansigt, og de får til opgave at vinke farvel til en god ven. Øvelsen handler om, at visualisere en kaj, et skib og vennen. Sejler vennen væk på et stort skib eller en lille jolle? Er skibet langt væk eller tæt på?  Får man kontakt med vennen eller ej? Står man alene på kajen eller i en menneskemængde? Alt sammen skal udtrykkes ord-løst og ansigts-løst, så publikum også lever sig ind i skuespillerens forestilling om afskeden fra kajen.
Samtidig skal kroppen formidle afskedens komplekse følelser. Hvordan udtrykker man de vekslende stemninger af glæde, fortvivlelse, håb, skuffelse og frustration med kropssproget i den lille scene… det er ikke en let opgave.

“I fysisk teater træner vi forestillingsevnen. Teatret skaber verdener, der ikke eksisterer. Det starter med skuespillerens evne til at forestille sig den imaginære verden. Derfor træner vi hjernens forestillingsevne – og skuespillerens evne til at være 100 procent i nuet og udtrykke sin egen visualiseringen gennem kroppen,” forklarer skuespiller og instruktør Alice Occhiali.

Fysisk teater handler meget om at aflæse kropssprog

I fysisk teater handler det meget om at aflæse hinandens kropssprog. Her fokuserer Andrea og Kirstine på hinandens reaktioner.

Hvordan er jeg uden ansigt?

“Det er SÅ anderledes at udtrykke sig med den neutrale maske på. Jeg glemte hele tiden, at publikum ikke kunne se mit ansigt. Så når jeg skulle udtrykke surhed, rynkede jeg brynene, men det kom ligesom ikke nok ud,” griner Caroline.

“Bag masken følte jeg mig egentlig som mig selv – uden ansigt,” supplerer Nanna, der også er drama-elev. “Men hvad signalerer kroppen uden ansigt? Teknisk skal man pludselig være enormt bevist om, hvordan alle kroppens små bevægelser bliver opfattet.”

“Jeg har aldrig før prøvet at fortælle en historie udelukkende gennem kropssproget,” siger dramaeleven Andrea. “Det var meget spændende. Det kunne være sjovt at gennemspille et helt stykke, hvor vi erstattede alle replikkerne med kropssprog,” forestiller hun sig.

fysisk teater arbejde på efterskole

Caroline og Nanna zoomer helt ind på hinanden i en fysisk-teater-øvelse.

Modige drama-elever

“Det er sårbart at arbejde med sit kropssprog foran andre. Derfor skal arbejds-miljøet være fyldt med tillid og respekt, så vi kan udvikle os sammen. Man kan ikke gøre noget forkert, og det er helt ok at sige nej til en øvelse,” pointerer instruktør Alice Occhiali.

“Jeg er imponeret over, hvor åbne drama-eleverne er over for hinanden. De er meget modige.”

Kirstine oplevede, at hun ændrede holdning til den neutrale maske i løbet af de to dage.

“Det var grænseoverskridende, at ansigtet ikke var med. I begyndelsen kunne jeg virkelig ikke lide det. Men på andendagen fik jeg det bedre med masken – med at isolere kropssproget,” fortæller Kirstine.

På andendagen havde hun en god oplevelse med at vinke farvel til vennen og skibet – bag masken.

Her kan du læse mere om dramalinjen på Efterskolen Ådalen.

Nordisk teaterlaboratorium – Odin Teatret

Odin Teatret er grundlagt af den italienske teaterinstruktør og forsker Eugenio Barba. Teatret flyttede til Holstebro i 1966, og i dag består gruppen af 40 medlemmer fra 11 forskellige lande. Odin Teatret turnerer med forestillinger i hele verden. Teatret træner også skuespillere og afholder workshops for børn og unge. Efterskolen Ådalen har samarbejdet med Odin Teatret de seneste tre år.

teaterworkshop med Odinteateret

Alice Occhiali og Valerio Peroni (nederst i billedet) udgør tilsammen Váli Theatre Lab, der er en del af Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret. De to italienske skuespillere og instruktører afholdt en to-dages workshop i fysisk teater med dramaholdet fra Efterskolen Ådalen. I øverste række står dramaeleverne Kirstine, Andrea, Nanna og Caroline.