Dine værelseskammerater er de første, du snakker med og lærer at kende på efterskolen. I har formentlig aldrig mødt hinanden før, og det kan godt være lidt akavet i begyndelsen. På videoen fortæller Niels og Karoline om, hvordan du får en god start på efterskole-værelset.

Hvordan får du en god start på efterskoleværelset?

Vi beklager den dårlige billedkvalitet.

Råd fra tidligere efterskoleelever om en god start på efterskoleværelset

Efterskoleværelset er jeres eget rum – som I deler med hinanden. I er tæt på hinanden dag og nat, og oplever hinanden i sårbare hverdags-situationer, fortæller Karoline i videoen. Derfor er det vigtigt at have et godt forhold til sine værelseskammerater. Eller som Niels formulerer det: “I den ideelle verden er din roomie din bedste ven … uden at det behøver at være din bedste ven.

• Husk at ALLE føler sig ensomme og utrygge i begyndelsen.
  • Din roomie tænker sikker også: “Hvordan holder jeg den her samtale kørende”.
  • Spring ud i det og smalltalk om vejret og fritidsinteresser med dine roomies. Lær hinanden at kende, så bliver det lettere at snakke om de ting, der er vigtige på værelset.
  • Giv hinanden plads til at være jer selv på værelset.
  • Du skal helst føle dig godt tilpas med dine roomies på værelset, selv om det ikke behøver at være dine roomies, der er dine bedste venner uden for efterskoleværelset.
  • Respektér hinanden. I er sammen i sårbare hverdags-situationer, når I børster tænder, skifter tøj og går i seng.
  • Tag mod til dig og sig til dine værelseskammerater, hvis de gør noget, der irriterer dig. Ellers bliver du mere og mere irriteret, og dine roomies ved ikke hvorfor.
  • Sig det, hvis du ikke vil have, at dine værelseskammerater sidder i din seng.
  • Det er akavet, men aftal med dine roomies, at det er ok at sige, når der ikke skal være andre venner inde på jeres fælles efterskoleværelse.
  • Stilletid er et godt tidspunkt at slappe helt af på værelset.
  • Hav en positiv indstilling og giv alle en chance, selv om de ikke ligner dig.
  • Vær ikke bange for, hvilke typer du skal bo på værelse med. Tit klinger man ret godt på det personlige plan, selv om man ikke ligner hinanden.
  • Hjælp altid til med værelsesrengøringen, ellers bliver dine roomies irriterede på dig.

Værdier på efterskoleværelset

Lærerne giver dig og dine værelseskammerater en opgave om at finde frem til jeres fælles værelsesværdier: Hvad er vigtigt for dig? Hvad er vigtigt for dine roomies? Hvordan viser I hensyn til hinanden, så I hver især har det godt på værelset. Værelsesværdierne kan for eksempel handle om:

• ro / musik / larm?
  • venner på værelset?
  • må I låne hinandens ting?

Værelser på efterskolen

På efterskolen bor du et 2-3-4-5 sengs-værelse. Du skifter værelse to gange i løbet af efterskoleåret, fordi du gennem værelses- og husflytning danner nye efterskole-venskaber (og samtidig bevarer de gamle).

Hvordan får man venner på efterskolen

Vi har også spurgt nogle af vores tidligere elever om hvordan man får venner på efterskolen og får den bedste efterskolestart.