På en skøn sommerdag lovede de to gode venner Carl Johan og Nikolas sig hen til hinanden i en kæmpe bryllupsfest på efterskolen. Eleverne planlagde selv brylluppet, og festen levede op til alle bryllupstraditioner.

Gæsternes reaktion på brudens ankomst - bryllupsfest på efterskolen

“Jeg blev ikke rigtig rørt, da Nikolas kom. Det var så akavet, så jeg stod nærmest og halv-fortrød,” fortæller brudgommen Carl Johan om den ellers rørende ceremoni.

Præsten vier brudeparret til efterskolens bryllupsfest

Præsten David havde aldrig været med til et bryllup før, så han var temmelig overvældet af at stå for vielsesceremonien. “Det glemmer jeg aldrig,” forsikrer han.

Ring til bruden

Traditionerne blev holdt i hævd fra start til slut, og brudeparret udvekslede ringe, som de i dagens anledning havde lånt af Katrine og Gabriella.

Vennerne Nikolas og Carl Johan meldte sig frivilligt til at blive gift med hinanden. “Det ville være for kedeligt, hvis vi bare holdt bryllup for et af kæresteparrene på efterskolen,” konstaterer Nikolas.

Bryllupsfest på efterskolen - familiebillede

Alle kammeraterne var inviteret med til efterskolens bryllupsfest, og de fik tildelt roller i brylluppet: Forlover, præst, barn, sludrevorn onkel, toastmaster, bedsteforældre, forældre, tanter, venner, bryllupsfotograf og meget mere.

Bryllupsfotograf til Efterskolens bryllupsfest.

Maria havde rollen som flittig bryllupsfotograf. Se de mange, mange billeder hun tog fra den skønne sommerfest nedenfor.

Indslag fra kaotisk regnbuefamilie

Som til ethvert traditionelt bryllup var der rørende indslag og pinlige optrin. Nikolas og Carl Johan kommer hver især ud af to regnbuefamilier med i alt seks-otte mødre, når man tæller alle skilsmisserne med.

Bryllupstale

Mor Ida holdt tale og bød Carl Johan velkommen i den store kaotiske regnbuefamilie. Hun mindede også gæsterne om, at Nikolas første ord var: Mere protein.

Gæst kysser bruden til efterskolens bryllupsfest

Når bruden eller gommen forlod lokalet, fik livspartneren traditionelle kys fra gæsterne.

Bryllupsfest på efterskolen - bedstemor

Bedstemor Flora lagde an på præsten og grinede højt på upassende tidspunkter. Og så tæskede bedstemoderen løs på sagesløse gæster med højskolesangbogen.

efterskoleelev udklædt som bedstemor til bryllupsfestBryllupstale

Alex mindedes i sin tale de gode gamle dage, og var uforstående overfor, at Carl Johan ikke i stedet giftede sig med Nælde.

bryllup på efterskole

Nælde, yderst til venstre, var familiens favorit som Carl Johans livspartner.

Indslag til bryllup

Nogle af de andre mødre, Katrine og Theresa, mindedes Carl Johans store baby-bagdel, fødslen, første skoledag, konfirmationen og den uforglemmelige ferierejse til Bulgarien.

Tale til bryllup

efterskolens bryllupsfest - bord til festen

Skøn tre-retters bryllupsmenu

“Maden var SÅ lækker”, siger brudeparret Nikolas og Carl Johan som med en mund.

Efterskolens studievejleder Henrik Blæsbjerg har tidligere haft sin egen restaurant, og sammen med en af efterskolens kokke, Silas, havde han lavet mad i flere dage inden bryllupsfesten.
“Det er simpelthen en stor fornøjelse at stå for den bryllupsfest. Skønt at forkæle efterskoleeleverne”, konstaterer kok, lærer og studievejleder Henrik Blæsbjerg.

Kok lavede mad til efterskolens bryllupsfest

Blæsbjerg (yderst til venstre) lavede selv al maden sammen med efterskolens kok Silas.

Bryllupsgæst til efterskolens bryllupsfest Forret til bryllupsfest på efterskolen

Forretten bød på stegt laks med rejer, en sauce verte med friske krydderurter og hjemmebagt brød. Hovedretten var oksefilet med græske kartofler og hjemmerørt bearnaisesauce. Til den søde tand sluttede festmåltidet af med en hjemmelavet softice.

Bord til bryllupsfest

Kok anretter maden til efterskolens bryllupsfest

Kokken Silas anretter maden til bryllupsfest.

bord til efterskolens bryllupsfest

Gæster til brylluppet

Brudevals og strømpeklip

Intet traditionelt bryllup uden brudevals på let stive ben og afklippede strømper.

Brudevals til bryllup på efterskolen

“Jeg har ikke prøvet at være i centrum før på den måde, måske bortset fra til min konfirmation,” siger Nikolas. “Det mærkeligste ved dagen var for mig at have en stor kjole på. Jeg lånte en brudekjole i dramas kostumer, men den var alt for lille, så den blev holdt sammen i ryggen af Julias hårelastik,” mindes Nikolas.

“Det var virkelig sjovt, at alle vennerne havde opdigtet et helt familieliv omkring os,” supplerer Carl Johan. Efterskoleelever danser brudevalsEfterskoleelev får klippet strømperne til bryllupsfest på efterskolen

Vejret var skønnere end skønt, og alt klappede perfekt. Den eneste bagside ved sådan en bryllupsfest er, at det bliver svært at leve op til efterskole-brylluppet, når det virkelig gælder en dag!

Brudeparret går ud med skraldet til efterskolens bryllupsfest.

Efter brylluppet gik brudeparret ud med skraldet.

Bryllupsfesten er en af årets mange temaweekender. Se hvordan et efterskoleår kan se ud i efterskolens årsplan.