Antimobbestrategi på Efterskolen Ådalen

Navneleg i grupper på efterskolen

Forebyggende arbejde

På Efterskolen Ådalen arbejder vi kontinuerligt med relationer og fællesskaber i alle de grupperinger og konstellationer, vi sætter eleverne i. At styrke fællesskabet, øge trivslen og sikre den gode omgangstone er vigtigt for os i det daglige arbejde.

I løbet af skoleåret afholder vi flere individuelle samtaler med alle elever, hvor vi fokuserer på elevernes trivsel. I det ugentlige arbejde gøres dette primært af familiegruppelæreren.

Eleverne tildeles i starten af året en familiegruppe på cirka ti elever med en fast tilknyttet lærer. I familiegrupperne arbejder vi systematisk med at styrke relationerne elever imellem blandt andet ved at gøre brug af konkrete værktøjer og øvelser fra trivselsprogrammet Me and We, som er et trivselsprogram målrettet unge på efterskoler.

Åbenhed og dialog er vigtige værdier for os som skole, og alle medarbejdere er centrale rollemodeller for den gode omgangstone og ligeledes i arbejdet med den almene dannelsesproces hos eleverne.

Medansvar og medindflydelse er for Ådalen veje til at fremme åbenhed og tillid, og på ugentlig basis afholdes derfor fællesmøder, elevrådsmøder og morgensamlinger, hvor både elever og ansatte deltager.

Hos Ådalen er fællesskab og relationer i fokus i elevernes efterskoleliv, vi arbejder derfor med flere forskellige former for fællesskabsstyrkende aktiviteter i løbet af året, hvor elever møder hinanden i nye konstellationer. På den måde arbejder vi med respekt og tillid, hvor eleverne oplever hinanden i forskellige sammenhænge og roller ud over deres faste klasser og familiegrupper.

Af konkrete tiltag kan nævnes; fælles fagdage, linjefagsdage, fælles projektuger med teaterforestilling og ture uden for skolens matrikel. Måden, eleverne bor på, er også en del af arbejdet med at styrke fællesskabet. Værelsessammensætning og de skemalagte værelsesskift i løbet af året ryster eleverne sammen på kryds og tværs af den faglige undervisning.

Hvordan håndterer vi mobning (herunder digital mobning)

1. Hvis vi oplever mistrivsel hos en elev eller uhensigtsmæssig adfærd og dynamikker, tager vi straks fat i de implicerede elever og holder både individuelle samtaler og gruppesamtaler. Vi har en åben og anerkendende tilgang til eleverne og deres oplevelser. Formålet med samtalerne er at afklare omfang og årsag(er) for at kunne arbejde os frem mod den videre proces.

2. Forældre involveres, og der aftales, hvad alle parter er forpligtet på fremadrettet.

3. De implicerede elever og selve sagen bliver taget op i det pædagogiske lærerteam, for at opnå flest mulige vinkler og faglige betragtninger og på episoden.

4. I samråd med ledelsen lægges der en plan for videre håndtering.

5. Hvis der er tale om alvorlige tilfælde af mobning, kan skolen være nødsaget til at afbryde samarbejdet med en eller flere implicerede parter.