Elevernes årsevaluering 2019/20

Efterskoleeleverne evaluerede deres efterskoleophold via et spørgeskema i den sidste uge af skoleåret i juni 2020. I alt 57 elever besvarede spørgsmålene. Eleverne havde mulighed for at svare anonymt. 

Spørgsmål om elevernes oplevelse af undervisning, trivsel, faglighed og udvikling

Vi bad eleverne graduere deres svar. Svaret 1 betyder, at eleven er meget uenig med udsagnet og svaret 7 betyder at eleven er helt enig med udsagnet.

Opsamling på årsevaluering

Eleverne har fået et rigtig godt udbytte af opholdet, såvel personligt som socialt og fagligt. De har oplevet muligheden for at få indflydelse – men også udfordringerne forbundet med det.

Som opfølgning på evalueringen har vi valgt at øge fokus på:

  •  elevernes faglige udbytte
  • håndteringen af elevdemokratiet i praksis

Fokus på det faglige udbytte kommer til udtryk ved, at der:

  • Hver dag er der lektiecafé, hvor elever kan få hjælp til det faglige. Ved behov er lektiecaféen obligatorisk.
  • Er udarbejdet en fælles årskalender for de skriftlige opgaver i alle fag. Dette for at sikre, at afleveringsopgaverne ikke klumper sammen på året, og at eleverne derfor har den fornødne tid til at arbejde grundigt med opgaverne.
  • Laves en statusgennemgang i faglærergruppen af eleverne på individniveau et par gange i løbet af året, så det bliver vurderet hvilke elever, der har brug for særlig faglig opfølgning.
  • Gennemføres selvvurdering 2 gange i skoleåret vedrørende den enkelte elevs egen motivation og indsats. Følges op med en samtale.

Håndteringen af elevdemokratiet i praksis:

Det var særligt ’elevtiden’, som det var udfordrende at få til at fungere. Der er efterfølgende udarbejdet en struktur for elevtiden, hvor:

  • Åtinget starter mødet med et oplæg om en tematik til drøftelse.
  • Eleverne opdeler sig i boenheder eller andre grupper for at diskutere mødets tematik
  • Alle elever mødes igen afslutningsvist og Åtinget samler op.

Emnerne vil være temaer, som vedrører dem i deres dagligdag på skolen.