Sluk din mobiltelefon og giv din hjerne en pause. Så klarer du dig bedre i skolen, du bliver en bedre ven og kæreste, og du får et bedre arbejdsliv. Det fortalte læge og it-iværksætter Imran Rashid på et foredrag på Efterskolen Ådalen.

– Det eneste, vi mennesker ikke kan få nok af, er andres opmærksomhed og anerkendelse. Det udnytter de forretningsfolk, der har designet de sociale medier, til at friste os. Notifikationerne på de sociale medier lokker os til at tjekke dem hele tiden for at se, om der er sket noget nyt og spændende, sagde læge og it-iværksætter Imran Rashid.

Problemet er bare, at når vi lader telefonen, mailprogrammet eller nyhederne forstyrre os, går det ud over vores evne til at koncentrere os om vigtige ting.

– Forskning viser, at jo bedre vi er til at kontrollere vores umiddelbare behov (som for eksempel konstant trang til slik eller trang til at tjekke vores telefon), jo større er sandsynligheden for at vi opnår vores langsigtede mål. Et langsigtet mål kan være uddannelse, godt job, godt forhold til venner eller familie, eksemplificerede Imran Rashid, der har skrevet bogen: Sluk – kunsten at overleve i en digitaliseret hverdag.

Eleverne i 10. klasse på Efterskolen Ådalen skønner, at de bruger 2 – 6 timer om dagen på deres mobiltelefon. Instagram, youtube, facebook og snapchat er blandt tidsslugerne. Og efterskoleeleverne er ikke alene om at være storforbrugere.

Danske unge født i år 2000 tjekker i gennemsnit deres telefon 157 gange om dagen, og de klikker og swiper 3-5.000 gange om dagen.

Imran Rashid har 4 enkle råd til at få styr på sit mobil-forbrug

1 Køb et vækkeur – så lever du længere

Få telefonen ud af soveværelset. Din hjerne har brug for uforstyrret søvn og en pause fra informationsoverfloden for at fungere optimalt. Hvis du sover mindre, fordi din mobiltelefon forstyrrer din, har det alvorlige konsekvenser for din mentale og fysiske sundhed.

2 Brug fly-funktionen på din mobiltelefon, når du er sammen med andre

Taler vi sammen med en synlig telefon imellem os, taler vi i kortere sætninger og om mere overfladiske emner. Vi er hele tiden parate til at blive afbrudt af / fristet af telefonen.

3 Fjern notifikationer fra dine sociale medier

– Hvornår har du sidst haft den FEDESTE oplevelse på facebook? spørger Imran Rashid retorisk. Undersøgelser viser, at det er forventningens glæde, der frister os til at tjekke de sociale medier, men at forventningerne sjældent bliver opfyldt. Notifikationerne fra de sociale medier er designet til at konstant at friste os til at vende tilbage.

4 ”Glem” din mobiltelefon lidt oftere

Vores hjerne er formbar – og når vi klikker og swiper 3.000-5.000 gange om dagen, bliver vores hjerne så vant til at klikke, at det bliver en ubevidst handling. Mennesker der kan kontrollere og udskyde deres umiddelbare behov – for slik, for tv-serier, for at tjekke telefonen i tide og utide opnår bedre helbred, bedre karakterer i skolen, bedre sociale evner.

– Hvis vi vil opnå vores langsigtede mål – skal vi evne at sige nej til de kortsigtede fristelser. Og mobil-telefonen er en af de største fristelser i vores hverdag, konkluderer Imran Rashid.

Notifikationer på vores mobiltelefon frister os

Notifikationerne på de sociale medier er designet til at pirre vores nysgerrighed, så vi bliver nødt til at tjekke dem.