Dansk som andetsprog på efterskole
Formålet med faget dansk som andetsprog
- Styrke elevens lyst til at bruge dansk og udvikle elevens bevidsthed om sprog og dansk kultur.
- Fremme elevens personlige og sproglige udvikling og forståelse af samspillet mellem dansk sprog og kultur og elevens modersmål og kulturbaggrund.
- Tilegne eleven færdigheder i at anvende det danske sprog
- Udvikle elevens forudsætninger for aktivt medborgerskab
Mål
Det er målet, at eleven tilegner sig talt og skrevet dansk, sådan at han eller hun kan anvende det i praksis.
Det talte sprog
- At eleven forstår dansk inden for hverdags- og fagsprog i forskellige medier om kendte og ukendte emner af personlig, faglig, kulturel og samfundsmæssig relevans
- At eleven kan forstå og diskutere indholdet af for eksempel lyd og billedmedier
- At eleven kan afkode andres og tilpasse egen stemme og mimik
- At eleven kan udtrykke holdninger, følelser og fantasi i et sammenhængende sprog
- At eleven får kendskab til dansk litteratur
Det skriftlige arbejde
- At eleven lærer at læse og forstå skrevne tekster
- At eleven arbejder med forskellige skriftlige udtryksformer
- At eleven får forbedret sine stavefærdigheder
- At eleven får forbedret sin tegnsætning
- At eleven læser og forstår skrevne tekster inden for mange genrer og fagområder
Indhold og læringsaktiviteter
Indholdet i faget skal gennem aktiviteter og øvelser fremme såvel den mundtlige som skriftlige kommunikation. Det kan for eksempel være ved at arbejde med
- Tekst- og sprogiagttagelse
- Medier
- Forfatterskab
- Boganmeldelser
- Grammatik
- Lyrik
- Billeder
- Reklameanalyse
- Kreativ skrivning
Arbejdet med fagets målsætning vil ske via diskussion, samtale, fortælling, oplæsning, foredrag, bøger, film, stilskrivning, plancher, brevskrivning, og teater- og museumsbesøg.
Struktur i dansk som andetsprog
Undervisningen i dansk som andetsprog tildeles 2 ugentlige timer – hertil kommer at faget knyttes tæt til skolens øvrige undervisning og samvær som fællesmøder, gruppemøder, linjefagsundervisning, projektuger, og sangtime.
Undervisningen i dansk som andetsprog tilpasses den enkelte elev, således at alle udfordres og hjælpes videre derfra, hvor de er.