Fællesprojektet

Fællesprojektet – en proces at skabe i fællesskab

I den uge, hvor fællesprojektet kører, er Ådalen på den anden ende. Al undervisning er revet ud af kalenderen, og alle kreative kræfter sættes ind, så vi står klar, når tæppet går på premieredagen. Vi inviterer oplandets skoler, familie og venner til en storslået forestilling, så vi kan vise, hvad vi har lært i efterårets linjefagsforløb.

Hvert år stykker vi en ny forestilling sammen; alle byder ind, alle er på scenen, og alle får chancen for at præstere og lykkes med noget stort.

Sidste år havde vi “Beatles”-feber, og i år genoplivede eleverne Henrik Ibsens historie om “Peer Gynt”. Peer Gynt er typen, der scorer bruden til et bryllup og generelt nedlægger damer på stribe. På humoristisk og rørende vis stillede stykket spørgsmålstegn ved, hvad det er, vi finder, når vi søger efter kernen i os selv? For hvad nu, hvis der slet ikke er nogen kerne?

Her er et sammendrag fra forestillingen:

 

Vores dramalærer Hanne Larsen, som var tovholder på projektet, gav følgende begrundelse for sit valg af forestilling:

“Jeg valgte først og fremmest ‘Peer Gynt’, fordi det er en god historie. Den handler om noget, eleverne kan relatere til, så de let kan gøre stykket til deres eget. Det er vigtigt, at det, de laver, er vedkommende og aktuelt – ikke bare for dem selv, men også for det publikum, der kommer og ser forestillingen.”

“Jeg håber, eleverne opdager, at de gamle klassikere stadig vil os noget. At der bag de gamle ord og underlige formuleringer er noget, vi kan bruge til rigtigt meget. Og vigtigst af alt så håber jeg, de opdager, at de hver især kan meget mere, end de troede, og at vi i fællesskab kan skabe den vildeste magi og få folk til både at grine og græde.”